Varje år vid den här tiden när Rotaryåret börjar närma sig sitt slut och en efterlängtad sommar står för dörren möts vi alla ute hos vår kära medlem Susanne Weibull, på hennes gård utanför Malmö. Som traditionen bjuder avnjuter vi en härlig frukost tillsammans innan vi får lyssna på vår alldeles egna bokrecensent Eva Lassen. Även i vår presenterade hon en rad både nyare och äldre titlar och längtan till hängmattan med en god bok växte sig ännu större än den var innan.

Stort tack till både Susanne och Eva för den trevliga starten på denna sommar!

Eva tipsade om följande böcker:

Dahl, N F; Mor om natten

Det var självklart för mig att det var fars historia jag skulle skriva. Den äventyrliga och kalla uppväxten. Men så blev det inte. Den historia jag trodde var min visade sig inte vara det. Den historia jag inte ville ha, visade sig vara min.
Flera år efter att modern har dött öppnar författaren hen nes dagbok, som hon kallade nattboken, och som han fått flera år före hennes bortgång men inte öppnat. Hon hade sagt att han kunde göra vad han ville med den, läsa den eller inte läsa den. Hon skrev den när han var en liten pojke. Han tog emot den utan att egentligen vilja ha den. Han hade långt tidigare stängt henne ute från sitt liv.

Kristof, A; Analfabeten

"Jag läser. Det är som en sjuka. Jag läser allt jag kommer över, allt jag får syn på..."Så börjar Agota Kristof den bok med elva korta berättelser som bildar hennes självbiografi. Hon skildrar sin skolgång i Ungern där pappan var lärare, en smärtsam skilsmässa från brodern, sitt dagboksskrivande, Stalinkulten, landsflykten. De första åren i Schweiz beskriver hon som en öken - utan sammanhang, utan språk, utan att kunna läsa eller skriva. Den tunna lilla boken gestaltar ett europeiskt öde och en kvinna med ovanligt stark känsla för orden.

Lotta Lundberg; Den första kvinnan

Helgjutet, skarpt och underhållande. // Vem skulle skriva den stora samtidsromanen? Det finns flera som bidragit med pusselbitar; Karl Ove Knausgårds skuld och skam, Sara Stridsbergs utanförskap och Johannes Anyurus fadersuppgörelse i all ära, men den där analysen om vart samhället är på väg i elegant romanform är det inte många som lyckats med. Men Lotta Lundberg gör det.
Jönköpings-Posten

Raattamaa Visén,. P M; Där rinner en älv genom Saivomuotka by

En släktkrönika om en familj, men också om betydelsen av en plats och om ett Sverige i förändring. Från att det 1895 föds en lill-unge till att klara och älska, Maija, och att Israel Raattamaa får ta över ett pörte vid Muonioälven, fram till 2010-talet när släkten är utspridd. Genom berättelsen flyter älven, konstant och rörlig på samma gång, precis som de generationer av människor som lever utmed vattnet eller flyttar och kommer tillbaka.

Shamsie, K; Vår älskade

När Isma lämnar England för USA är det med känslan av att livet äntligen kan börja på riktigt. Efter moderns död har hon helhjärtat ägnat sig åt småsyskonen, men nu har hon fått chansen att följa sina drömmar. Mitt uppe iden nya tillvaron kan hon ändå inte sluta oroa sig för sin viljestarka syster Aneeka hemma i London, och brodern Parvaiz som också han när en dröm. Han vill hedra arvet från sin pappa, jihadisten han aldrig kände, och försvinner spårlöst. När Parvaiz återigen ger sig tillkänna besannas Ismas värsta farhågor.

Smirnoff, K; Vi for upp med mor

Modren har dött och vill begravas i sin hemby Kukkojärvi i norra Norrbotten. Tvillingarna jana och bror ärver hennes föräldrahem och blir snabbt varse att livet i Kukkojärvi är mycket annorlunda. De flesta människor lever enligt strikta religiösa regler där förbuden är många. Den som inte rättar in sig i ledet hamnar utanför, som snickaren Jussi och Magdalena. Bror lockas av bygemenskapen, de stora familjerna och männens självklara rättigheter. Jana gör sitt bästa för att bjuda motstånd, samtidigt som hon kämpar för att få ett avslut på den destruktiva relationen med john. När hon blir vän med sin jämnåriga kusin marta ser hennes man, som är pastor, inte med blida ögon på deras relation.

Vi for upp med mor är en uppföljare till den hyllade debuten Jag for ner till bror. På ojämförlig prosa fortsätter Karin Smirnoff låta oss stifta bekantskap med glesbygdens olika gestalter, och återvändaren janakippo

Towles, A; En gentleman i Moskva

I juni 1922 eskorteras greve Alexander Rostov från en rättegångssal i Moskva till det fashionabla Hotell Metropol - beläget mittemot Kreml - där han under flera år bott i en lyxsvit. Han har stått åtalad för en dikt han skrivit och med nöd och näppe undgått dödsstraff; istället döms han till husarrest på obestämd tid och tvingas flytta till ett litet vindsrum på hotellet. Medan Sovjetunionen genomgår decennier av våldsamma omvälvningar försöker Rostov skapa en ny mening och ett annat slags rikedom i sitt liv. Han lär i berättelsens början känna Nina, en nioårig flicka, som blir hans ledsagare in i hotellets sällsamma värld.

Amor Towles förenar den sovjetiska historiens allvar med stor berättarglädje och livsbejakande humor. Trots smärtsamma förluster vill greve Rostov fortsätta att ta vara på tillvarons glädjeämnen - och Hotell Metropol förser både honom och läsaren med en varm blandning av mänsklighet, romantik, äventyr och märkliga sammanträffanden.